tisdag 4 juni 2013

Crunch müsli

Idag testade jag att göra egen crunch müsli på eget bevåg hemma med ingredienser de flesta har hemma så man kan göra det när andan faller på!

Det du behöver är:

7 dl havregryn
1.5 dl vatten
1 dl ljus sirap

Sen om du vill kan du smaksätta crunchmixen med socker, honung, kanel, kardemumma eller vad du än gillar för smak och efter vad du själv gillar. Jag hade i ca 1 msk kanel och lite socker i min mix och ringlade över honung 10 minuter in och blandade runt medan det var i ugnen. Blev kanongott och krispigt!


Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Blanda sedan ihop alla ingredienser. Smula ut allt på en plåt och ställ in i mitten av ugnen tills allt är gyllenbrunt, ca 15-20 min. Blanda runt så inget bränner och så det gräddas någorlunda jämt. Låt sedan svalna.

När crunchen sedan är klar så kan du äta den naturell eller blanda den i vilken kombination som helst. Med russin och andra torkade frukter, solroskärnor och andra frön/kärnor, kokos, nötter... Ja, bara fantasin och smaklökarna sätter gränser! I min mix har jag i ca 1,5 dl solroskärnor och 3 dl blandade torkade frukter.

Ät och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar